Beret-Es Clòsos-Parros-Montgarri

Alçada màxima de la ruta:

2.418 metres

Descripció breu:

Aquesta és una ruta molt adequada per a tots aquells que s’inicien en aquesta bonica modalitat del ciclisme per l’alta muntanya. Té una mica de tot, pistes en bon estat, senders fàcils, trams de navegació amb gps, llocs amb avituallament i, sobretot, unes impressionats vistes panoràmiques. Pels menys experts i sobretot en èpoques de molta afluència turística, només recomano que el tram entre Montgarri i Beret es faci per qualsevol de les dues pistes d’accés. El punt de sortida és al gran aparcament del Plan de Beret. Allà mateix s’inicia una bona pista que puja en direcció nord tot fent algunes llaçades. És una de les pistes de servei de l’estació d’esquí de Baqueira-Beret. La pista ens porta a una collada on a l’esquerra ens queda la Pleta de Macià dita també dera Sèrra on hi ha una cabana. Pocs metres més amunt ens desviarem de la pista per visitar els amagats estanhs dera Sèrra. Tornem a la pista i seguim pujant per sota el remuntador de Costarjas. És un tram molt pendent però que es pot pujar pedalant. Arribem al final d’aquest remuntador situat al modest Tuc de Costarjas. Tenim ja grans panoràmiques. Als nostres peus, molt enfonsada, observem la vall del riu Unhòla. A partir d’aquest punt el gps es fa imprescindible. S’acaba la pista i comencem a pedalar per les àmplies pastures de la zona Es Clòsos. En algun tram trobarem algun corriol fet pel bestiar però pedalarem una bona estona pel mig d’aglevats fins arribar al Cap des Clòsos que no és més que una elevació sobre un terreny força suau. Des d’aquí ja veurem els petits estanhs des Clòsos que és cap on ens dirigirem. Ara toca baixar. Trobarem alguns corriols però el gps es del tot imprescindible. A mitja baixada sí que trobarem un sender ben definit que ens portarà fins el llac més gran. L’estanh des Clòsos és una petita cubeta situada entre l’altiu Tuc de Parros al nord i el Cap des Clòsos al sud. Bon indret per reposar una mica. Deixem el llac i comencem una baixada deliciosa per l’allargada vall de Parros, una altra zona important de pastura. En tota aquesta vall el camí està molt definit i no té pèrdua. És una baixada ràpida i sense dificultat. Arribarem a una planúria herbada amb unes runes. És el que queda de la cabana dels Gavatxos. En aquest punt baixarem a creuar a gual el riu de Parros i seguirem baixant per la riba esquerra fins arribar a la cabana de Parros on ja trobarem la pista que ens portarà a Montgarri. Montgarri és un indret molt bonic on hi trobarem servei de restauració. Aconsello fer-hi una visita, sobretot a l’església. Atenció al retorn. Jo l’he fet pel nou camí que s’ha habilitat per fer a peu. És un tram que, sobretot al principi, presenta algun pas amb certa dificultat. Per tant si us voleu estalviar aquests esculls us recomano que torneu a Beret per la pista per la que heu baixat des de Parros. També recomano aquesta opció per tots els ciclistes en èpoques de forta afluència turística amb la finalitat de no molestar els senderistes. En resum, una ruta no massa llarga, sense massa desnivell i que estic segur que us satisfarà en tots els sentits.Inserta aquí la descripció breu